Strona głównaKulturaMuzykaTabla - indyjski instrument o niezwykłym brzmieniu

Tabla – indyjski instrument o niezwykłym brzmieniu

Czas czytania: 6 min

Palce i dłonie rytmicznie uderzały w dwa bębny, poruszając się z wielką wprawą. Coraz szybciej i szybciej. Wirtuoz utkwił swe głębokie spojrzenie gdzieś wysoko, a wszystkie ruchy zdawał się wykonywać jak w transie.

Dźwięki, delikatne i spokojne, przemieszane z gwałtownymi i pełnymi pasji, hipnotyzowały mnie coraz bardziej. Wyraźnie czułem puls tabli i to właśnie wtedy, na pierwszym w życiu koncercie klasycznej muzyki indyjskiej, zrozumiałem, że pokochałem ten niezwykły instrument.

Historia i pochodzenie

Tabla to tradycyjny indyjski instrument muzyczny składający się z pary bębnów: mniejszego o nazwie dayan i większego o nazwie bayan. Ich unikalne brzmienie uzyskiwane przez grę dłońmi i palcami przenosi słuchaczy do świata indyjskiej muzyki klasycznej. Ale nie tylko, bo dziś ten instrument jest też elementem muzyki współczesnej, czy filmowej.

Tabla wywodzi się z Indii, a na temat źródeł jej pochodzenia istnieje kilka teorii:

  • stworzył ją w XIII wieku artysta Amir Khusro, któremu przypisuje się także rozpowszechnienie sitary oraz zapoczątkowanie sufickiego gatunku muzycznego qawwali,
  • powstała poprzez przecięcie na pół innego indyjskiego instrumentu pakhawaj,
  • pierwowzór tabli mógł mieć starożytne początki, gdyż pary bębnów widoczne są na ściennych rzeźbach w indyjskich świątyniach i jaskiniach,
  • może być ewolucją pary wojennych bębnów używanych przez najeźdźców muzułmańskich.
Tradycyjny indyjski bęben pakhawaj wyeksponowany na stojaku, instrument muzyczny będący pierwowzorem tabli
Indyjski instrument pakhawaj, który przecięty na dwie połowy mógł dać początek tabli – Wikimedia Commons, Suyash Dwivedi, CC BY-SA 4.0

Samo słowo tabla pochodzi od arabskiego tabl oznaczającego po prostu bęben. I to najprawdopodobniej w okresie panowania Mogołów instrument ten osiągnął obecnie nam znaną formę. To właśnie z początków XVIII wieku pochodzą wzmianki przedstawiające dzisiejszy kształt tabli.

Wtedy też zaczęły powstawać pierwsze gharany – społeczności muzyków grających na tabli, którzy tworzyli swój unikalny styl i szkołę gry specyficzną dla danego regionu. Wyróżnia się sześć gharan: Delhi (najstarsza), Lucknow, Ajrara, Benares, Farrukhabad i Punjab.

Dayan i bayan, czyli jak wygląda tabla

Dłonie muzyka grające na indyjskich bębnach tabla, z wyraźnie oznaczonymi mniejszym bębnem 'dayan' i większym 'bayan'
Dwa bębny tabli: dayan i bayan – Wikimedia Commons, Biswarup Ganguly, CC BY 3.0

Oba bębny tabli różnią się nie tylko wielkością i kształtem, ale przede wszystkim barwą dźwięku.

Dayan jest mniejszy (średnica ok. 12-15 cm), gra się na nim prawą ręką i uzyskuje wysokie, metaliczne brzmienie. Jest najczęściej wykonany z drewna palisandru i waży 3 do 5 kilogramów.

Bayan jest większy (średnica ok. 22-25 cm), gra się na nim lewą ręką i odpowiada za cieplejsze oraz głębsze tony. Zazwyczaj wykonuje się go z metalu, na przykład z mosiądzu lub miedzi i waży od 2,5 do 5,5 kilogramów.

Oba bębny na górze mają mocno naciągniętą kozią skórę, która tworzy powierzchnię do gry. W jej centralnej części znajduje się czarny i nieco wypukły element, który pozwala uzyskać charakterystyczne, przytłumione brzmienie. Nazywa się go syahi i powstaje on z mieszanki mąki, opiłków żelaza i wody.

Naciąg skóry reguluje się za pomocą systemu sznurków, co pozwala nastroić instrument. Jest to dość złożony proces, który wymaga wyczucia i doświadczenia.

Dzięki swej budowie, tabla pozwala uzyskać setki odcieni brzmieniowych, poprzez uderzanie w różnych punktach obu bębnów, zmiany siły tych uderzeń oraz wykorzystując różne techniki gry palcami i dłonią. Daje to artystom ogromne możliwości muzycznej ekspresji i tworzenia własnego stylu.

Tabla w indyjskiej muzyce klasycznej

Trzej muzycy grający na klasycznych indyjskich instrumentach - tabla, bansuri i sitar - na łodzi na rzece Ganges w Indiach, z mglistym miastem w tle
Trzy tradycyjne instrumenty w indyjskiej muzyce klasycznej: tabla, bansuri i sitar – Wikimedia Commons, Jason Baker, CC BY 2.0

Tabla od stuleci jest rytmicznie bijącym sercem północnoindyjskiej muzyki klasycznej, a jej charakterystyczne brzmienie nadaje niepowtarzalnego kolorytu i dynamiki.

Instrument używany jest najczęściej jako akompaniament wokalny lub instrumentalny. Tabla dobrze współgra z głosem, a jej subtelne rytmy i ciekawe przejścia idealnie pasują do złożonych melodii i improwizacji, które są tak charakterystyczne dla indyjskiej muzyki wokalnej.

W zestawieniu z innymi tradycyjnymi instrumentami z Indii, takimi jak sitar, sarod, bansuri czy wina, jej rolą jest dopasowywanie się i utrzymywanie rytmu, a także odpowiadanie na muzyczne frazy grane przez drugi instrument, tworząc swoistą rozmowę zwaną sawal-jawab (pytanie-odpowiedź).

Poza muzyką klasyczną, tabla jest często elementem północnoindyjskich tańców klasycznych, takich jak kathak. Precyzyjne uderzenia instrumentu akcentują rytmiczne stąpania i gesty tancerki.

Oprócz akompaniowania, tabla bywa też główną bohaterką sceny. W trakcie wirtuozerskich solówek artyści popisują się niezwykłą szybkością, precyzją i złożonością rytmów.

Tabla w muzyce współczesnej

YouTube video

W kilku ostatnich dekadach tabla zaczęła zyskiwać popularność poza granicami Indii, stając się elementem światowej muzyki współczesnej.

Ravi Shankar na sitarze i Alla Rakha na tabli koncertowali w USA i Europie od lat 60-tych XX wieku, w tym na słynnym festiwalu w Woodstock w 1969 roku. W tym właśnie okresie zachodni artyści, poczynając od The Beatles i The Yardbirds, zainteresowali się muzyką indyjską, a tabla zaczęła gościć na ich niektórych nagraniach.

Instrument ten jest często wybierany także przez twórców muzyki fusion, pozwalając na łączenie egzotycznych brzmień z rockiem, jazzem, a nawet muzyką taneczną. Dzięki swojej elastyczności, tabla doskonale współgra z wieloma instrumentami i stylami muzycznymi, tworząc unikalne kompozycje.

Tym, który jeszcze bardziej spopularyzował tablę jest Zakir Hussain. Współpracował z takimi artystami jak gitarzysta John McLaughlin, perkusista amerykańskiej grupy rockowej Grateful Dead – Mickey Hart, kwartet smyczkowy The Kronos Quartet, saksofonista Charles Lloyd i wielu innych.

Wielcy mistrzowie tabli

YouTube video

Wśród wielkich wirtuozów tabli cieszących się ogromnym uznaniem nie tylko w Indiach, ale i poza nimi, warto wymienić poniższe postaci:

  1. Alla Rakha (1919 – 2000) – legenda tabli, znany ze swego dynamicznego stylu i niezwykłej precyzji. Był częścią słynnego duetu z Ravi Shankarem grającym na sitarze.
  2. Zakir Hussain (ur. w 1951) – kontynuator rodzinnej tradycji (jego ojcem był wspomniany Alla Rakha). Dzięki współpracy z artystami z różnych gatunków muzycznych, rozpowszechnił ten instrument na międzynarodowych scenach.
  3. Anindo Chatterjee (ur. w 1954) – znany z głębokiego zrozumienia rytmu, koncertował na całym świecie, grał też przed prezydentem Obamą podczas jego wizyty w Indiach.
  4. Swapan Chaudhuri (ur. w 1945) – jeden z najbardziej cenionych artystów w świecie tabli, dwukrotnie nominowany do nagrody Grammy.
  5. Tanmoy Bose (ur. w 1963) – współpracowali z nim Ravi i Anoushka Shankar. Znany jako wszechstronny muzyk, założył grupę Taal Tantra z którą koncertował na całym świecie łącząc indyjską muzykę klasyczną z jazzem.
  6. Anuradha Pal – jedna z nielicznych kobiet, które przełamały męską dominację w świecie tabli. Cieszy się światowym uznaniem, grała przed królową Elżbietą II i pozostaje wielką inspiracją dla wielu młodych dziewczyn.

Ci wybitni artyści udowodnili, że tabla może być nie tylko instrumentem akompaniującym, ale też solowym, który z powodzeniem gości na światowych scenach muzycznych. Każdy z nich stworzył też swój unikalny styl i technikę, stawiając na innowację i eksplorację nowych horyzontów muzycznych.

Nauka gry na tabli

Indyjskie bębny tabla ustawione na scenie, przygotowane do koncertu na żywo.
Tabla przygotowana do występu na żywo – Wikimedia Commons, Naveed.yzi, CC BY-SA 4.0

Przed podjęciem nauki gry na tabli warto sobie uświadomić, że jest to z jednej strony fascynująca przygoda, a z drugiej wyzwanie wymagające systematyczności i cierpliwości.

Instrument ten jest trudny, a złożoność rytmów oraz kombinacji ruchów dłoni i palców może początkowo odstraszać. Jednak wraz z codziennymi ćwiczeniami i pod odpowiednim przewodnictwem, tabla staje się coraz bardziej przystępna.

Dla początkujących najważniejsze jest, aby szybko nauczyć się prawidłowej postawy i ułożenia rąk, a także kilku podstawowych rytmów i uderzeń. Jednak jak zrobić to w Polsce, gdzie instrument jest tak mało popularny?

Oto najlepsze sposoby na rozpoczęcie nauki gry na tabli:

  • znajdź nauczyciela – tradycyjne podejście uznawane za najlepszą ścieżkę, gdyż taki przewodnik ułatwi zrozumienie niuansów gry, dostosuje tempo nauki do Twoich potrzeb i szybko poprawi błędy (ja zawsze szukam indyjskich nauczycieli na stronie Superprof, do zajęć potrzebować będziesz kamerę i mikrofon),
  • oglądaj instruktażowe filmy na Youtube – to dobre uzupełnienie lekcji z nauczycielem, możesz podpatrzeć różne techniki i style gry oraz propozycje ćwiczeń (polecam kanały TablaWorks, Indian Music Art, Tabaliya),
  • ćwicz codziennie 15-30 minut, a nawet dłużej jeśli masz czas i zacięcie.

Osiągnięcie maestrii gry na tabli to długi, wieloletni proces. Jednak jeśli nie masz ambicji koncertowania i chcesz grać amatorsko w zaciszu swojego domu, to ćwicząc regularnie już w pierwszym roku możesz wejść na podstawowy poziom gry.

Zakup tabli w Polsce

Tabla to w Polsce bardzo niszowy instrument, a oferta sprzedażowa jest skąpa z dość wysokimi cenami. Sklepy nie utrzymują też dużych stanów magazynowych i często w ofercie są tylko pojedyncze sztuki.

By kupić tablę w Polsce najlepiej sprawdzać poniższe miejsca:

  • sklepy muzyczne takie jak kytary.pl, muzyczny.pl, netton.pl,
  • serwisy aukcyjne OLX i Allegro.

Za nowy zestaw trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 1500 PLN – 4000 PLN w zależności od jakości wykończenia i użytych materiałów. Czasami trafiają się też aukcje z używanymi modelami w niższych cenach (kilkaset złotych).

Ze względu na wysokie ceny u nas w kraju, rozważałem import i wysyłkę instrumentu bezpośrednio z Indii. Miałem też pomysł przywiezienia tabli samolotem jako bagażu, kupując ją uprzednio w jakimś małym, rodzinnym warsztacie produkcyjnym z tradycjami.

Marzenia nie udało mi się jeszcze zrealizować i zamiast samemu wystukiwać palcami coraz to trudniejsze rytmy, pozostaje mi póki co podpatrywać wykonania najlepszych mistrzów.

Na zakończenie jedno z nich, duet tabli z innym pięknie brzmiącym instrumentem prosto z Indii – bambusowym fletem bansuri – zagrany w Polsce na festiwalu EtnoKraków.

YouTube video

Jak Ci się podobało?

Kliknij w wybraną ilość gwiazdek, aby zagłosować. Pomożesz nam udoskonalać nasze treści.

Średnia ocena 4.6 / 5. Liczba głosów: 11

Brak głosów. Oceń jako pierwsza osoba.

Michał Adamczak
Michał Adamczakhttps://oindiach.pl
Pomysłodawca i twórca portalu O Indiach. Podróżnik zakochany w Indiach od 2015 roku. Fascynuje go kulturowa różnorodność oraz filozofia wschodu. Uwielbia długie trasy pociągami przez subkontynent. Nie potrafi żyć bez górskich wędrówek i biegowych ultramaratonów.

Zostaw komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swoje imię

Reklama własnaspot_img

Warto przeczytać

Mogą Cię zainteresować